8 клас література

Завдання за твором Валентина чемериса "Вітька+галя..."

1. Характеристика головних героїв: Вітьки Горобця, Федька Котигорошка, Галі козачок та петра білого (Табличка+обовязково цитатана характеристика! )

Зовнішні риси, вік

Внутрішні риси

Таланти

Мрії та прагнення

2.Виписати крилаті вислови, фразеологізми та пояснити їх.
3. Знайти засоби комічного та визначити їх роль.
4. Підготуватися до перевірочної роботи за повістю.
P.S. Завдання на суботу (13.05) буде створення буктрейлеру до повісті по групах. Що таке буктрейлер?



ЮРІЙ ВИННИЧУК "МІСЦЕ ДЛЯ ДРАКОНА"
І. Ознайомтесь з поняттями:

     Магічний реалізм – це течія реалізму, у якій органічно поєднуються елементи реального та фантастичного, побутового та міфічного, дійсного та уявного, таємничого. Магічний реалізм притаманний літературі Латинської Америки.)
 Повість-казка, або казкова повість вирізняється тим, що в ній, як і в казці, багато вигадки та фантазії, але герої діють протягом тривалого часу.
•      Парадокс (від греч.(грецький) parádoxes — несподіваний, дивний), несподівана, незвична (хоч би формою) думка (вислів, пропозиція), що різко розходиться із загальноприйнятою, традиційною думкою з даного питання.
•      Дракон (від греч.(грецький) drákon), в міфології багатьох народів фантастичний образ крилатого (інколи багатоголового) огнедишного змія. У Китаї, Кореї, Південно-східній Азії, Японії вважався божеством води, що викликає родючість, і пізніше — символом влади. У Єгипті образ Д. втілював сили мороку, переможені богом сонця Ра. У християнських легендах Д. — образ злого духу. Відома схожість з Д. мають образи казкових чудовиськ в російському фольклорі (Змій Горинич і ін.).
У СТАРОДАВНІЙ ГРЕЦІЇ БУВ ТАКИЙ ВИРАЗ: «ДРАКОНІВСЬКІ ЗАКОНИ ПИСАНІ НЕ ЧОРНИЛОМ, А КРОВ’Ю», ПОВ’ЯЗАНИЙ З ДІЯЛЬНІСТЮ ДАВНЬОГРЕЦЬКОГО ПРАВИТЕЛЯ ДРАКОНА (ЗА ІНШИМИ ДЖЕРЕЛАМИ ДРАКОНТА). ЗВІД ЗАКОНІВ, УВЕДЕНИЙ НИМ, ПЕРЕДБАЧАВ НАДЗВИЧАЙНО СУВОРІ ПОКАРАННЯ – СМЕРТНУ КАРУ – ЗА ПРОВИНИ.ВОНИ НАСТІЛЬКИ ЗАКРІПИЛИСЬ У ТОГОЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ, ЩО ВІДМІНИТИ ЇХ НЕ НАВАЖУВАЛИСЬ І НАСТУПНІ ПРАВИТЕЛІ ГРЕЦІЇ.
•  Підтекст , прихований, неявний сенс вислову, художнього оповідання, драматичної репліки, другий план сценічної ролі, що дають про себе знати непрямим чином.
•      Алегорія (дав.гр. αλληγορία — іносказання) — спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
І    
   ІІ. Дайте письмові відповіді на питання, спираючись на терміни вище, та на сторінки підручника 290-291.
       
    1.   -Чи справді ця казка про сучасний світ, адже головними персонажами, окрім дракона, є князь, воєвода, лицарі, джури, яких нинішньому суспільстві немає?
      2. · -Чи знаходите ви щось спільне між Давньою Грецією, казковим Люботином та нашим сучасним життям? 
     3. Розкрийте алегоризм повісті-казки.
     4. В якому напрямі написана повфість казка «Місце для дракона»?
   5. Чому до цього часу в нашому суспільстві існують «драконівські закони»? Чим вони зумовлені?
     6. - Як повинні поступати вірні друзі?
      7. - Чи намагаєтесь ви застерегти свого товариша від негативного вчинку, який він планує здійснити? Якщо так, то яким чином? 
      8. -  У чому парадокс образу дракона?
      9. -  Чого навчає твір?
     10.- Життя якого головного героя, на вашу думку, має сенс. Доведіть свою думку, підтверджуючи її текстом твору.
      11.- Відшукати в тексті та виписати фразеологізми, приказки та прислів’я, пояснити їхній зміст. 
     12. - Виписати цитати про патріотизм.        
       ІІІ. Робота з текстом (усно)
    Хто такий князь, де живе, чим займається? 
     З якою проблемою він зіткнуся?  
     А чому ж в Люботині не стало війська? 
     Яка погана риса характеру проглядається у цьому вчинку князя? 
     Як же вирішив він вийти із цієї ситуації?
     Чи справді на березі річки Бистриці бачили дракона? Який він був?  Чи мав дракон товаришів?
    Хто ж це був за чоловік, цей Пустельник?  Чому Пустельник дуже дивувався із дракона?  Чому   відмовляв дракона від навчання
     Який талант відкрився у дракона? ..... Але чи довго продовжувалося таке життя?
    Як відбувся перший двобій?  Чому князь наказав загасити полум’я, адже це був непоганий спосіб розправитись із драконом?  Як далі він починає діяти?  Який план бою придумав князь?
     Хто ж був цей пан Лаврін? Чи правильний вибір зробив князь, що хотів «віддати» перемогу саме йому?  Чому Лаврін не зміг убити дракона? Який фінал твору?





























Володимир Дрозд "Білий кінь Шептало"

1. Розкрийте алегоричність образу коня.
2. Чому автор обрав для свого твору саме білого коня? Що символізує білий кінь( у словянській міфології зокрема)?
3. Які приємні спогади допомагають героєві у важкому повсякденному житті?
4. Що розповідала мама про гордих білих коней? 
5. Чи змінилося життя  білого коня?
6. Чому Шептало втрачає своє «я»?
7. Коли виявляється твердість характеру Шептала?
8. Як почував себе на волі кінь? 
9. Що змусило коня повернутися до стійбища? 
10. Що стало алегоричним образом тогочасної системи?
Характеристика  художнього образу коня Шептала
1. Чим білий кінь Шептало вирізнявся з-поміж інших? Яким ви його уявляєте?
2. Які якості притаманні героєві? Які думки завжди снують у його голові?
3. Чому він часто тримався  пооддалік від табуна? Чи є щось спільне у поглядах Шептала і
решти коней?
4. Яка найзаповітніша мрія Шептала?
5. Простежте за зміною почуттів героя і в яких епізодах це видно?
6. Як автор ставиться до свого героя? У чому він бачить його трагедію?
8. Яке ваше ставлення до головного героя?


Проблеми волі людини та можливість

її здобуття у творі «Дорогою ціною» М. Коцюбинського


  • Що ви розумієте під словом «воля»?

• За яких умов сучасні люди можуть бути позбавленими волі?

• Чи можна вважати слова «неволю» та «уярмлення» синонімами?

Доведіть власну думку.

Чому не всі люди ставали на боротьбу проти існуючого ладу? Що

про це зазначив Остап?

• Через що воля для героїв повісті має дорогу ціну?

• Як Остап і Соломія намагаються її здобути? Яких страждань, поневірянь

вони з цього приводу зазнали?

• Чи можна вважати, що саме часи антикріпосницької діяльності
відтворені у повісті? Відповідь вмотивуйте.
• За допомогою яких рис свого характеру Остап і Соломія долають
труднощі, тяжкі випробовування, що дала їм доля?
• А ви маєте волю? Як нею розпоряджаєтесь?
Доберіть до слова «воля» синоніми.



Символіка у творі
1) Щоб підкреслити, що Остап на все життя зберіг любов до волі,
письменник в епілозі змальовує вітер, який у сприйманні Остапа
наділяється рисами живої істоти. (Вітер у народної творчості —
символ волі.) Остап живе «серед розлогих просторів», «в царстві
вітру, який «несе в собі весь гомін землі... від скритого зітхання
серця до крику смертельної розлуки. Треба тільки уміти слухати». І в цьому космічному вихорі десь загубились і долі, і кохання
двох невмираючих сердець — Остапа і Соломії. Такий романтичний
піднесений образ природи підсумовує розповідь про вічну
тайну кохання.
2) Туман у творі сприймається як цілком конкретна картина. В той же
час він символізує безперспективність, невідомість шляху, який обрали
герої повісті. Як світло де-не-де блимало крізь млу туману,
так їхня надія пробивалася через морок сумних думок.
3) Порівняння «ніч тяглась довго, безконечно, як смерть» з великою
силою передає внутрішній стан Соломії й хворого Остапа, які напружено
чекали ранку.
4) Влучно використав письменник і народні прислів’я та приказки.
• Появу Соломії — вірної подруги і надійного товариша — Остап
привітав прислів’ям: «При своїй небозі добре і в дорозі».
• Прислів’я Івана Котигорошка «Не їла душа часнику, не буде й смердіти
», в якому висловлено тверду віру в торжество справедливості,
заперечується жорстокою дійсністю.
 Роль звукових елементів у повісті
1) Вічний шум безбережного моря комишу передається звуконаслідувальними
алітераціями (повторення звуків «ш», «с») та асонансами
(повторенням звуку «у») через сприйняття Соломії. У шелесті
комишу Соломія десь глибоко відчувала вирок для себе.
2) Розбурхану стихію пожежі допомагає відчути звук «р», повторений
багато разів.
400 Усі уроки української літератури у 8 класі
 Роль і сенс кольорів у творі
У малюнках природи слово М. Коцюбинського світиться, грає різними
барвами, дзвенить багатьма струнами. І все ж слід відзначити, що
в описі природи в повісті «Дорогою ціною» переважають чорні й червоні
барви: чорна — при зображенні мороку, осінньої ночі, червона —
в картинах пожежі. Обидві барви співзвучні переживанням героїв. Чорна
— сумному настрою, червона — страху, породженому пожежею.




Орієнтовний план характеристики художнього образу-персонажа

Вступ. Місце персонажа в системі образів твору.
Основна частина. Характеристика персонажа як певного соціального типу.
1. Соціальне і матеріальне становище.
2. Зовнішній вигляд.
3. Своєрідність світосприймання і світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок:
а) характер діяльності і основних життєвих поривань;
б) вплив на оточуючих (основна сфера, види і типи дії).
4. Область відчуттів:
а) тип ставлення до оточуючих;
б) особливості внутрішніх переживань.
5. Авторське ставлення до персонажа.
6. Які риси особистості героя проявляються в творі:
а) за допомогою портрета;
б) в авторській характеристиці;
в) через характеристику інших дійових осіб;
г) за допомогою передісторії або біографії;;
д) через ланцюг вчинків;
є) у мовній характеристиці;
ж) через «сусідство» з іншими персонажами;
з) через навколишнє оточення.
Висновок. Яка суспільна проблема привела автора до створення даного образу.

Немає коментарів:

Дописати коментар